Signalen

Iedereen heeft wel eens een rotdag: je baalt, voelt je somber of alleen en hebt nergens zin in. Je hebt een dip. Zo’n dag ertussendoor is heel normaal, de dip gaat meestal vanzelf weer over.

Nare gevoelens kunnen een duidelijke oorzaak hebben. Bijvoorbeeld als iemand iets vervelends en ingrijpends meemaakt. Zoals het verlies van een geliefd persoon of de scheiding van ouders, maar ook pest ervaringen kunnen je somber maken. De sombere gevoelens die hierdoor ontstaan, zijn heel natuurlijk en gewoon. Ze horen bij het proces dat we ‘rouw’ noemen.

Soms gaat een rotgevoel niet vanzelf weg – en dan kan dit een negatief effect hebben op hoe het met je gaat. Op school, thuis of in je vrije tijd. Dan kan het zijn dat je dip geleidelijk een depressie is geworden. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 1 op de 15 jongeren in Nederland last heeft van depressieve gevoelens. Bij bijna 5% van deze jongeren is het geen dip, maar een depressie.

Signalen 

Het is belangrijk depressieve klachten op tijd te herkennen. Als je herkent wat er aan de hand is, kun je er zelf iets aan doen, of je kunt hulp zoeken. Hoe eerder je hulp krijgt, des te kleiner is de kans op een ernstige depressie.

Onderstaande signalen kunnen helpen bij het herkennen van je klachten.

  • Bijna elke dag en gedurende de hele dag in een sombere of geïrriteerde stemming zijn: je voelt je vaak verdrietig, somber, leeg, hopeloos, alleen en in de put.
  • Weinig interesse in leuke dingen doen en als je iets leuks doet, kun je er niet van genieten.
  • Verlies van eetlust, of juist heel veel eten.
  • Lichamelijke klachten die geen duidelijke oorzaak hebben.
  • Slapeloosheid, slecht slapen, of juist veel slapen komt bijna elke dag voor.
  • Bijna dagelijks extreem onrustig voelen en moeite hebben om stil te zitten.
  • Vaak erg moe en traag zijn in alles. 
  • Bijna dagelijks last van vermoeidheid of gebrek aan energie.
  • Bijna dagelijks last van een gevoel van waardeloosheid of schuldgevoel.
  • Moeite hebben met concentreren, denken en beslissingen nemen.
  • Vaak denken aan de dood en aan zelfdoding.

Wat betekenen deze signalen? 

Als je een korte tijd een of twee van deze signalen hebt, dan ben je tijdelijk minder gelukkig, je hebt een dip.

Blijven deze signalen langere tijd aanhouden? Of heb je vijf of meer van deze signalen? Dan is de kans op een depressie groot. We raden je aan om contact op te nemen met je huisarts.

Daarnaast is het belangrijk om erover te praten met iemand in je omgeving die je vertrouwt. Ook op je school, je opleiding of op je werk zijn er speciale vertrouwenspersonen waar je met dit soort problemen naar toe kunt gaan. Kijk hier wat je verder nog kan doen.

Oorzaken

Iedereen kan depressieve klachten krijgen. Van DE oorzaak van een depressie kun je niet spreken. Er zijn meestal meerdere oorzaken die bij elkaar kunnen zorgen dat iemand depressief wordt, zoals:

  • Schokkende gebeurtenissen. Zoals de echtscheiding van je ouders, het verlies van een ouder, broer of zus, een ernstige ziekte op jonge leeftijd, (seksueel of lichamelijk) geweld of langdurige pesterijen op school.
  • Persoonlijke eigenschappen die invloed hebben. Bijvoorbeeld als je geneigd bent meer aandacht te besteden aan negatieve informatie. Of als je gewend bent om de schuld voor teleurstellingen en mislukkingen altijd bij jezelf te zoeken. Of als je een negatief zelfbeeld hebt en weinig zelfvertrouwen.
  • Verandering van school, slechte schoolresultaten en problemen met cultuuraanpassing of discriminatie kunnen bijdragen aan het krijgen van een depressie.
  • Aanleg. De een heeft meer aanleg voor depressie dan een ander. Sommige mensen zijn extra gevoelig. Aanleg kan erfelijk zijn, depressie kan dus ‘in de familie zitten’. Maar als je de aanleg voor depressie geërfd hebt, dan wil dat beslist niet zeggen dat je zéker een depressie krijgt. Want ook de factoren in je omgeving hebben invloed.

Wist je dat?

Er jaarlijks 737.000 mensen in Nederland last hebben van depressieve klachten?

10 tot 20% van de jongeren last heeft van depressieve klachten?
Dat zijn zo’n 80.000 jongeren per jaar.

Sporten kan helpen om uit je dip te komen?
Zo’n 60% van de mensen met een depressie mist een geluksstofje (FEA) in de hersenen. Dit stofje kun je zelf aanmaken door regelmatig te sporten. Als je nog nooit gesport hebt, is het belangrijk om rustig te beginnen. Dan is de kans groter dat je ermee doorgaat. Leg de lat dus niet te hoog.

Meisjes meer kans hebben op een depressie dan jongens?

Slaapproblemen een voorspeller zijn van depressie?
Volgens onderzoekers is het belangrijk om in een vroeg stadium slaapproblemen bij jongeren te achterhalen, omdat ze een depressie kunnen voorspellen.

Jongeren onder de 18 die wekelijks meer dan zes glazen alcohol drinken, meer kans hebben op een angststoornis of een depressie?